ВТЯГНЕННЯ НЕПОВНОЛІТНІХ У КРИМІНАЛЬНО ПРОТИПРАВНУ ДІЯЛЬНІСТЬ В КІБЕРПРОСТОРІ: ФЕНОМЕН ТА ЗАСАДИ ПРОТИДІЇ
DOI:
https://doi.org/10.32631/vca.2025.1.50Ключові слова:
неповнолітні, кіберпростір, кіберзлочинність, втягнення у протиправну діяльність, інформаційні технології, віртуальна комунікація, кібербулінг, кібербезпека, Інтернет-залежна поведінка, агресія, війна, злочинністьАнотація
Кіберпростір у XXI столітті постає як складне й суперечливе явище: з
одного боку, він відкриває значний гуманістичний потенціал, з іншого – може
виступати інструментом контролю, репресій і викривлення цінностей. У
цьому просторі особливого значення набуває проблема становлення
свідомості неповнолітнього, адже саме тут відбувається їхня соціалізація,
формування моральних орієнтирів і світогляду. Умови, в яких зростає
дитина – зокрема середовище родини, держави, суспільства, вплив
регіональних, культурних, інформаційних чинників – усе це безпосередньо
впливає на її психоемоційний та духовний розвиток. Світ сучасних
технологій і віртуальної комунікації вимагає від суспільства нової педагогіки
виховання, що ґрунтується на цінностях праці, знань, моральної
відповідальності, духовності й служіння спільному благу. В умовах цифрової
епохи надзвичайно важливо формувати у дітей здатність до критичного
мислення, сприйняття вищих ідеалів, розуміння історичного спадку, культурної тяглості поколінь і національної ідентичності. Без підтримки з
боку дорослих – через приклад, наставництво, діалог і осмислену
присутність у житті дитини – слова й абстрактні заклики втрачають
будь-яку силу. Саме тому освітній і виховний процес має включати морально-
етичні та духовні компоненти, спрямовані на формування стійких моделей
правомірної поведінки, здатності розрізняти добро і зло, критично
осмислювати інформацію, протистояти деструктивним впливам
кіберпростору. Ключовим завданням є вироблення в підлітків активної
громадянської позиції, здатності до самореалізації через корисну діяльність і
творчість. Використання сучасних інформаційно-комунікаційних технологій
має слугувати не лише джерелом знань, а й інструментом виховання на
прикладах моральних авторитетів, видатних особистостей, лідерів нації.
Важливо створювати гуманістичний цифровий контент, що просуває ідеї
добра, відповідальності, працьовитості, співпереживання та лідерства в
служінні суспільству. Кіберпростір має стати простором не лише
інформаційної взаємодії, але й морального зростання, духовної інтеграції,
формування особистості, спроможної здійснювати свідомий внесок у
розвиток як національної, так і глобальної спільноти. Лише за умов такого
підходу ми зможемо виховати покоління високорозвинених, відповідальних і
духовно багатих людей.
У статті визначено ключові параметри кримінологічного феномену
втягнення неповнолітніх у кримінально протиправну діяльність у
кіберпросторі. З’ясовано його базові детермінанти та сформовано
пропозиції щодо засад протидії їх відтворенню.
Завантажити
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 В.В. СОКУРЕНКО, В.В. АБЛАМСЬКА

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.